Archive | Ogos 2010

what it is all about?

I am worrying something bad or my mind is empty , i was so dipressed because i am usually stay up , sleep after subuh which is not good for human’s body. Al-Quran is an intercessor for its companian when Akhirat day arrive. I just want Allah to love me, i copy paste this from http://oneallah.weebly.com/:


“I ASKED”


PROPHET MUHAMMED DESCRIBED AS IF YOU SEE HIM IN 5 MINS (PART 1)! UNMISSABLE!



I asked for Strength………
And Allah gave me Difficulties to make me strong.

I asked for Wisdom………
And Allah gave me Problems to solve.

I asked for Prosperity………
And Allah gave me Brain and Brawn to work.

I asked for Courage………
And Allah gave me Danger to overcome.

I asked for Love……….
And Allah gave me Troubled people to help.

I asked for Favours………
And Allah gave me Opportunities.

I received nothing I wanted ……..
I received everything I needed!

Sometimes life makes it hard to go through, as we are train to have many request but forgot about our limitation, we fasting to be glad we have a lot to eat and look to the poor. When we give a hand, we feel happy and how much we can give our happiness to other people?

Subhanallah , you know i got something new, just a few moments before i was looking for something that i can help this people but then i got in return , so should i go for this, give free service to my friends?

Streamyx~

Promosi terbaru TM adalah streamyx for low-income malaysian , which as low as rm38 per month up to rm109, it depends on the speed for internet connection , beside as the goverment subsidies and TM present to its new customer, it will gives you netbook that 10’inch and the price will be different based on the netbook choose by the customers. If you want cheaper price, ( rm38) the bandwith speed is 384 kbps and unlimited usage of internet, with no-telephone rental and after two months for those successfull subscriber, TM will give the users free netbook with free-delivery and the contract is 2 years, for customers that wants to terminate the contract , they have to pay rm600 and customers do not need to pay the netbook.

****

oKAy i am just share this promotion because it is cheaper than usual price, which is the BD= RM90 per month , for 512 kbps and free calls for fixed line and 15 cents for mobile phone.

****

For readers who interested to this promotion, you have to provide your copy of IC and latest monthly salary that verified by employer. But this package have to had the permit from “TM department that handle this promotion”. Therefore, customers have to wait etheir they success or not, there’s no wrong of trying.

****

Instead of trying that package, students also can subscribe the Streamys for cheap price as low as rm38- rm88, after a month successful subscriber will also get the netbook. This require students to get the ” verification stamp@ cop ” from their university, copy of ic and student card. The requirement is university’s student whose take diploma or degree.

****

Okay, go to TMpoint for applying the package to take the form, but be careful to the agent that lies to you, don’t give money to them because for, BBPC @ Low income package( household monthly salary <rm5000), the charges will be apply on your first bill. For cool uni pack , you have to pay for telephone installation which is rm85( those who have telephone line, no need to pay this)  and the other activation and installation of streamyx is free.

****

Good luck and don’t hesitate to ask:) till when.. then TM is waiting for the notice from HQ if the promotion have been expired.

petikan dari hati nurani

Di luar masih sejuk, awan gelap lagi, aku harus bangkit dari mimpi lena yang menghanyutkan sang peraih untuk menggapai cita yang tidak pasti. Aku punya impian, impian yang tidak kesampaian, aku ingin menjadi jurutera namun sudah takdir ilahi, aku ke bidang lain. Kita hanya mampu merancang namun Allah menentukannya. Aku redha cuma aku belum yakin samada ingin meneruskan perjalanan di bidang terjunku ini ataupun masih berharap untuk mengejar cita yang tidak pasti.

*****

Di suatu dulu, aku pernah gagal dalam pelajaran ku menyebabkan aku tidak berjaya masuk ke sekolah kejuruteraan. Pada masa itu, aku tidak nekad untuk mengejar impian, aku terus menonggak di arus yang tidak menentu dan akhirnya aku di sini, menjadi tukang kasut yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

*****

Aku masih duduk di bangku kayu ini, menanti rezeki yang tak kunjung datang. Ramai yang berlalu pergi , tapi tidak seorang pun yang datang untuk memperbaiki kasut mereka. Hari ini pendapatan aku tidak menguntungkan , aku hanya membuang waktu.

*****

Aku balik di waktu awan gelap, aku bertemu pondok usangku waktu gelap saat mentari belum terbit dan saat matahari mulai tenggelam. Aku rindukan ayah. Dulu ayah membawa lori ke sana ke mari membawa pasir, kadang² buah kelapa sawit yang telah ditombak, hidup kami tidak lah senang tapi tidak juga sesusah ini. Aku anak sulung dari 12 adik -beradik, ibu asyik dengan jahitan baju secara kecil-kecilan, khusus untuk jiran tetangga dan rakan-rakan ibu.

*****

Kenapa aku jadi tukang kasut? Ianya bermula disebabkan hidup kami yang serba-serbi kekurangan , aku ingat di suatu raya yang masih tersemat di hati. Ayah belikan baju raya dan kasut raya baru untuk aku, kasut itu berwarna putih. Aku terlalu takjub kerana masa itu umur ku 11 tahun dan itu kasut baru yang pertama ayah belikan untuk aku sempena hari raya, biasanya aku jarang dapat kasut baru, kasut sekolah pun adalah ihsan dari sekolah. Daif kehidupan kami sekeluarga, makan-minum kami serba kekurangan, kami bercucuk tanam di tanah terbiar di belakang rumah , adakalanya ibu masak megi 2 bungkus dan kami kongsi 12 orang adik-beradik makan bersama, makan berjemaah. Ibu pula x makan , ayah pula hanya sayu melihat kami, ayah akan kerja kuat lagi bila kami terpaksa makan megi untuk mengalas perut, sehingga kami mampu makan nasi berlauk sayur yang kami tanam di belakang rumah.

*****
Aku masih ada nenek yang pada firasatku memusuhi kami, asal saja kami datang melawat tentu ada saja yang tidak kena, mungkin dia benci melihat kami yang kotor, miskin dan serba kekurangan.
*****
Adik-adik dibiarkan berkeliaran sementara ayah dan ibu pergi bekerja, walaupun aku melarang namun adik-adik ku ini sudah besar kepala, suka membantah kata, akhirnya hanya kami berlima tinggal di rumah. Adik kecil ku masih 2 tahun , sepatutnya dia masih diberi susu ibu namun apala daya kami, ibu terpaksa menoreh getah. Cuma sekarang bila ayah telah tiada, ibu bertukar kerja , aku mengambil alih tugas ayah untuk mencari kerja.
*****
Raya itu kami balik ke rumah nenek , biarpun nenek selalu saja menghamburkan sumpah seranahnya tapi makan-minum di rumahnya tidak pernah kurang. Kami gembira tinggal di rumahnya cuma dia tidak betah menanggung kami untuk tempoh yang lama, paling lama kami tinggal di situ 1 minggu ½, ayah x tahan dengan sindirin nenek yang bagai menusuk ke jantung ulu hati.
*****
“Cantik kasut along, siapa bagi tu?” nenek hairan dengan kasut yang berada di kakiku.Aku tersemyum bangga dan kegembiraan dengan pujian itu kerana dalam adik-beradik yang lain, cuma kami berdua yang memakai kasut, aku dan adik tengah, yang lain masih memakai selipar. ” Urmm, ni ayah yang beli la nek, ayah beli dari Paris” . ” Cewah , sejak bila pula ayah kamu pergi Paris ni?” . ” Adala nek, dalam mimpi..hahahhahha”. ” Kuang hajo punya anak, hurm..yelah engkau tu , tulah kuat kelentong , hidup melarat jer, ikut lah perangai kawan-kawan ko tu”. Aku lari sambil ketawa mengejek pada nenek, kata-kata nenek langsung tidak ku ambil pusing, tak terkesan pun di hati. Sudahnya kasut aku putus, nasib baik nenek tak nampak,aku cari jarum dan benang dan aku jahit kasut ku itu. Aku cuba selama berjam-jam , sakit juga tangan tarik jarum yang agak besar tu, jarum tu adalah yang paling besar di antara deretan jarum yang kecil-kecil. Aku cuba juga, sampai lah kasut tu nampak seperti bercantum semula walaupun benang yang aku guna tu warna kelabu, nampak sangat cacat jahitan tangan aku pada kasut baru yang tak berkualiti tinggi, baru pakai dah rabak. Ibu lihat usahaku, ibu kata, “tukarlah warna benang , ibu membelek kesan jahitan di kasut, ” along berbakat juga menjahit kasut ni, pandai along jahit” . Di situ mulalah minat ku menenun kasut..sehingga menjadi sumber rezeki kami sekeluarga.
*****
™C Tukang kasut..

Islam is the best religion

Islam is believe Allah,

the only god , the creator,

the almighty, only Allah,

no other will replace Allah.

***

Allah gives us everything

& only ask for us to thanks Allah

***

Allah gives us freedom to choose

Allah gives hidayah to us

***

We only do a litlle

are we thankful to the ‘rahmat & syafaat’ given?

***

Islam is the best way of practise,

it gives us ‘nur’ and hidayat when we need it

and other religion cannot help his followers

Believe Allah is the only one

***

Perspektif hamba ttg perkahwinan

Akhir-akhir ini , seringkali terlintas di hati untk langsung saja menikah..tapi apa la daya kudrat ku..bila ku lihat ke cermin, masih banyak kekurangan diri, bagaimana aku boleh berfikir untuk mendamba kekasih-Mu Ya Allah untuk menjadi perlindungku, alangkah ruginya diri ku jika Allah sudah hilang perhatian terhadap diriku.. Subhannallah,

Sesungguhnya Allah mengurniakan limpah yang sangat besar kepada hamba yang dikasihinya, adakah aku seorang daripada kekasih-Nya? aku hanya hamba yang serba lemah , masih cuba untuk memperbaiki diri, Allah hu akhbar..

Dulu, aku begitu ingin untuk mempunyai zuriat yang baik, soleh , manis, manja , tempatku bermain ..tapi ku sedar, apa sahaja yang telah ditentukanNya ada hikmahnya, jika Allah tidak memperkenankannya sekarang mungkin lambat lagi atau mungkin xdapat di dunia , mungkinkah di akhirat? Allah huma soli ala Saidina Muhammad waala a’li Saidina Muhammad..

Kini aku redha, jika aku ditakdirkan menjadi kekasih mu seumur hayatku, aku bersyukur Ya Allah..

Aku hanya mampu berdoa, namun segala ketentuan adalah kerana ihsan dari-Nya, sekarang aku sudah sedia menerima jika adanya jodoh mahupun tidak.. mengenang kan belum ada kerelaan ibu-bapa untuk melepaskan aku, aku redha, begitu banyak syarat yang bapa tentukan , walaupun tidak disebut tapi wajar aku sedar ttg perasaan mereka.. aku pun sudah selesa tinggal dirumah cuma tidak betah, makan tidur setiap hari, sebab belum dapat kerja..

Cinta pada lelaki asing sudah lama terluput dari hatiku, bukan sebab aku tiada tarikan ion terhadap jejaka² tampan di bumi ni, tapi sebab aku x yakin . tidak yakin pada diri dapat membendung diri menjauhi maksiat.. baik aku lindungi diri sendiri, sayangi diri sendiri lebih berbaloi.. minta Allah jauhkan diriku dari api neraka, terlepas dari siksaan kubur..

Aku pernah berfikir jika malam ni hari terakhirku, sudah aku siap sedia menghadap kekasih ku itu? adakah aku di bawah lindungan-Nya, adakah aku akan jadi kekasih Allah dan umat Nabi Muhammad S.A.W yang beriman? layak kah aku masuk syurga-Nya.. Ya Allah , lindungi lah kami, keluarga ku, umat Nabi Muhammad S.A.W dari api neraka, siksaan kubur dan sayangi lah kami dari dunia smpi hari akhirat.. Maha suci Allah,

Subhanallah…………………

Fadhilat ramadhan

~Hadith Rasulallah~

Daripd Abu Hurairah r.a, Rasulullah S.A.W telah bersabda ,” Umatku telah diberikan dalam ramadhan 5 perkara yang belum pernah diberikan kepada mana-mana umat pun sebelum mereka.

1. Bau busuk mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau kasturi.

2. Ikan-ikan di laut akan beristighfar untuk mereka sehingga mereka berbuka.

3. Setiap hari Allah subhana watala akan menghiaskan syurgaNya dan berkata ” Telah hampir masanya hamba²Ku yang soleh akan dilepaskan daripada beban² dan mereka akan datang kepadamu.

4. Dirantaikan syaitan² yang jahat dalam bulan Ramadhan dan mereka tidak akan dapat berbuat sesuatu dalam bulan Ramadhan ini seperi mana yang biasa diperbuat oleh mereka pada bulan yang lain.

5. Mereka akan diampunkan pada malam terakhir Ramadhan. Rasulallah ditanya, ” Adakah ia Lailatulqadar?” Baginda menjawab , ” Tidak! Namun seorang pekerja akan diberikan ganjarannya apabila dia telah menyelesaikan kerjanya.”

******* 4 perkara yang perlu diperbanyakkan di bulan Ramadhan**********

1. Kalimah Toyyibah ( )

2. Istighfar.

3. Doa meminta syurga.

4. Doa minta perlindungan dari neraka.

Jumaat di bulan Ramadhan

Alhamdullillah saya masih bertemu jumaat yang mulia di bulan Ramadhan. Hari ni juadah berbuka puasa adalah mi kari mummy..sedap sampai 2 kali makan. Mummy memang pandai masak:) Lawak pula cerita bapa dgn uncle Zul yet motivating. mereka suma duduk atas lantai, sebab dah tuan rumah xmau duduk atas sofa, memang dah menjadi resmi bapa macam tu.. selalu duduk di bawah, rasionalnya sebab senang dia bergerak tapi saya rasa sebab bapa memang seorang yang merendah diri, pelik kenapa bapa macam tu ..saya suka bapa yang suka merendah diri, dia seorang yang baik:) alhamdullillah..

Lepas makan, kemas meja, cuci piring dan saya masih lapar.. kenapa agaknya? tula badan saya pun ada haknya, saya belum mandi, belum solat isyak dan buat tuntutan hak kepada Allah.

Sampai di sini dulu celoteh hari ini sebab saya ada banyak kerja lagi. Harapan saya ,semoga semua orang maju jaya..insyallah